1- با غلبه بر اعتیاد به چه چیزی می‌رسید.(بخش اول ) | درمان هوشمندانه
15387
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15387,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge | toptheme,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

1- با غلبه بر اعتیاد به چه چیزی می‌رسید.(بخش اول )

1- با غلبه بر اعتیاد به چه چیزی می‌رسید.(بخش اول )

انسان‌ها به مواد اعتیادآوری که دارو، الکل، نیکوتین، قرص خواب‌آور، آرام‌بخش و حتی هله‌هوله و شکلات، رایج‌ترین‌شان هستند، وابسته می‌شوند. اولین گام برای کنار گذاشتن این مواد آن است که ببینید اگر با ناملایمات زندگی، بدون پناه بردن به آرامش حاصل از موادی مثل نیکوتین و الکل کنار بیایید، چه چیزی عایدتان می‌شود. اگرچه خودتان تا حدودی می‌دانید بهتر است این مواد را مصرف نکنید، ولی مصرف آن‌ها را کنار نمی‌گذارید چون روی از دست دادن لذتی که با کنار گذاشتن آن‌ها از دست می‌دهید، تمرکز می‌کنید. همچنین همزمان، روی مشکلات، ناراحتی و استرس ترک این عمل لذت‌بخش تمرکز می‌کنید. معتادان با گفتن این جملات که «گذشتن از این همه لذت خیلی سخت است. تغییر کردن، کار بسیار سخت و عذاب‌آوری است. با این کار، لذت از زندگی من می‌رود و زندگی دیگر ارزش نخواهد داشت. نمی‌توانم این کار را بکنم!» از ترک کردن طفره می‌روند. تجربه‌ی ما نشان می‌دهد برای ترک باید یاد بگیرید روی فواید آن تمرکز کنید و در این فکر نباشید که چه چیزی را از دست می‌دهید.می‌توانید به این فکر کنید که بعد از اعتیاد، بیکار شده‌اید، دستگیر شده‌اید، تصادف کرده‌اید، خودتان یا دیگران را مصدوم کرده‌اید یا دچار مشکلات مالی و بیماری شده‌اید. بعد از طلاق هم سرپرستی فرزندانتان را از دست داده‌اید و دچار فقدان‌های دردناک شده‌اید. همچنین می‌توانید به این فکر کنید که اعتیاد باعث شده به مرحله‌ی بعدی زندگی نروید؛ درست مثل دانشجویی که تحصیل را تمام می‌کند و اولین کار خود را به دست می‌آورد. هرچه روی فواید ترک، بیش‌تر تمرکز کنید، احتمال موفقیت شما بیش‌تر می‌شود.کار مهمی که آدم‌های موفق انجام می‌دهند این است که از شکست‌ها و فقدان‌ها درس می‌گیرند. در اینجا بحث داشتن فلان نوع «شخصیت» یا فلان «مزیت» نیست بلکه بحث آموختن روش‌هایی است که کمک می‌کنند از فقدان‌ها، اشتباهات و شکست‌ها درس بگیرید. این یک بحث ذهنی نیست چون تحقیقات نشان داده‌اند صحت دارد. برای مثال، یکی از تحقیقات نشان داده درصد بالایی از کسانی که بدون کمک متخصص توانسته‌اند بالای ده سال سیگار را ترک کنند، وجه اشتراک خیلی مهمی دارند.«ده سال ترک کرده‌ها» قبل از آن که به «راز ترک» بلندمدت پی ببرند، حداقل چهار پنج بار ترک کرده‌اند. با توجه به این که میلیون‌ها نفر سیگار را ترک کرده‌اند، این میلیون‌ها نفر شاهد زنده‌ای هستند که اگر به تلاش برای ترک ادامه دهید، بر اعتیاد غلبه خواهید کرد! و اگر به بهایی که هر روز برای اعتیادتان می‌پردازید نگاهی بیندازید، یک بار دیگر انگیزه پیدا خواهید کرد ترک کنید!برخی ممکن است بگویند انسان نمی‌تواند برای انجام کار دشواری مثل غلبه بر اعتیاد، مهارت و روش یاد بگیرد. بسیاری هم به اشتباه درگیر تعمیم افراطی می‌شوند؛ آن‌ها به خودشان برچسب «ضعیف» می‌زنند و فراموش می‌کنند در بسیاری از موارد، در برخورد با گرفتاری‌ها «قوی» بوده‌اند. واقعیت این است که با غلبه بر اعتیاد می‌توانید زندگی بهتری برای خود رقم بزنید و این زندگی بهتر را حفظ کنید. اما در این راه، به راهنما و دستور عمل مناسب نیاز دارید. این کتاب، همان راهنما و دستور عمل است.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه