4- هدفتان را مشخص کنید: مصرف نکردن یا مصرف کنترل‌شده (بخش دوم) | درمان هوشمندانه
15397
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15397,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge | toptheme,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

4- هدفتان را مشخص کنید: مصرف نکردن یا مصرف کنترل‌شده (بخش دوم)

4- هدفتان را مشخص کنید: مصرف نکردن یا مصرف کنترل‌شده (بخش دوم)

اگر در این مقطع از زندگی، متقاعد نشده‌اید که قطع مصرف، بهترین هدف است و نمی‌خواهید برای این هدف تلاش کنید، به روش‌های خودیاری و فلسفه و فعالیت‌های رفتاردرمانی عقلانی هیجانی روآورید – که شیوه‌ی مورد استفاده‌ی این کتاب است – و در مصرف کنترل‌شده‌ی مشروب، سیگار و داروها به شما کمک خواهد کرد. اگر پس از کنترل مصرف از صمیم قلب نتیجه گرفتید قطع مصرف مناسب‌تر است، آنگاه از روش‌ها و فلسفه‌ی این کتاب برای تحقق این هدف استفاده کنید. بخش مهم فلسفه‌ی رفتار درمانی عقلانی هیجانی، تشویق مردم به مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیمات، اعمال و هیجاناتشان و تلاش برای رسیدن به اهدافشان است. رفتار درمانی عقلانی هیجانی، مردم را تشویق می‌کند استدلال غیرمنطقی و «همه یا هیچ» را کنار بگذارند. بنابراین نمی‌گوید هدف تمام آدم‌ها باید یکی باشد.با خودتان صادق باشید و در راه رسیدن به هدف تان بکوشید. توصیه می‌کنیم مشکل خود را از زاویه‌ی سود و زیان تحلیل کنید. از فواید و ضررهای مشکلتان و قطع و مصرف کنترل‌شده فهرستی تهیه کنید. اگر بر اساس سابقه‌ی خود نتیجه گرفته‌اید قطع کامل مصرف، بهترین هدف نیست، پس پرهیز از مصرف را به عنوان هدف برگزینید. واقع‌بین باشید و مقدار مشروب یا داروی مصرفی، مدت مصرف و دفعات مصرف آن در هفته را مشخص کنید. همه چیز را به دقت ثبت کنید. توصیه می‌کنیم قبل از آن که متقاعد شوید به هدف مصرف کنترل شده رسیده‌اید، برای مدت قابل قبولی (حداقل شش ماه)، تغییر در الگوی مصرفتان را به طور مستند و به دقت ثبت کنید. روش خیلی بهتر این است که برای یک دوره‌ی حداقل شش ماهه از طریق قطع کامل مصرف، خویشتن‌داری خود را افزایش دهید و سپس به تدریج مصرف کنترل شده را امتحان کنید. بعد از یک دوره قطع موقت ممکن است نتیجه بگیرید همین حالت خوب است و قطع مصرف را ادامه دهید. اما این احتمال هم وجود دارد که بخواهید کنترل‌شده مصرف کنید. اگر چنین تصمیمی دارید، صادق باشید و پیامدهای مثبت و منفی برگشت به حالت مصرف کنترل‌شده را در نظر بگیرید. دوباره تأکید می‌کنیم اگر شواهد نشان می‌دهند مصرف کنترل شده و معقول برای شما غیرممکن است، با خودتان روراست باشید و قطع مصرف را جایگزین مصرف کنترل‌شده کنید. خودتان هستید که می‌توانید بفهمید کدام هدف مناسب است! هدفتان هرچه هست، به شدت روی آن کار کنید، تعالیم رفتاردرمانی عقلانی هیجانی را دنبال کنید و در مسیر هدف اساسی خود که همانا راحتی، رضایت از زندگی و رهایی از عوارض اعتیاد است، گام بردارید.

 

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه