5- اعتیاد برای شما چه کار می‌کند (بخش اول) | درمان هوشمندانه
15407
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15407,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge | toptheme,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

5- اعتیاد برای شما چه کار می‌کند (بخش اول)

5- اعتیاد برای شما چه کار می‌کند (بخش اول)

یکی از گام‌های مقدماتی مهم غلبه بر اعتیاد این است که بفهمید موادی مثل نیکوتین، الکل یا آرام‌بخش‌ها، چه نقشی در زندگی شما بازی می‌کنند. به احتمال زیاد، این مواد در وضعیت‌ها و مقاطع مختلف زندگی شما، نقش‌های گوناگونی داشته‌اند. هدف ما این است که ببینید برای مثال با مصرف الکل یا افراط در شکلات خوردن، سعی می‌کنید استرس، غم و غصه و احساسات ناخوشایند خویش در برابر مشکلات را اداره کنید. در بسیاری از موارد، هدف از اعتیاد، فرار از احساسات ناخوشایند است. آدم‌ها ذاتاً دنبال احساس راحتی دائمی هستند. در نتیجه برای از بین بردن اضطراب، افسردگی، شرم، احساس گناه، درد و سایر احساسات ناخوشایندشان، البته به طور موقت، به نیکوتین، داروهایی که جنبه‌ی پزشکی دارند ولی مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند، کافئین و حتی غذا پناه می‌برند. این مواد موقتاً جلوی این احساسات ناخوشایند را می‌گیرند و احساسات خوشایند کوتاه‌مدت، آرامش و شنگولی را که البته عمر کوتاهی دارند، جایگزین آن‌ها می‌کنند. مواد یادشده، احساسات خوشایند، آرامش و شنگولی بلندمدت به ارمغان نمی‌آورند. خودتان خوب می‌دانید که این مواد چه ضررهایی به شما می‌زنند.باید بپذیرید که اگرچه در اصل می‌خواسته‌اید «سرحال و شنگول» باشید، ولی الان با مصرف داروها و الکل فقط می‌توانید راحتی اولیه‌ی خود را بازیابید. پس برای آن که این مواد را قطع کنید، باید راه‌های دیگر کنار آمدن با احساسات ناخوشایند و حذف این احساسات را یاد بگیرید. این کتاب، مهارت‌ها و رفتارهای بسیاری را به شما یاد می‌دهد تا بتوانید بدون پناه بردن به مواد اعتیادآور، احساس راحتی و آرامشتان را بازیابید. به عبارت دیگر، مهارت‌های کنار آمدن را جایگزین کاری می‌کند که داروها، الکل، نیکوتین، و حتی برخی غذاها می‌کنند تا از این پس در برابر مشکلات زندگی، برای آرامش و حفظ کنترل خود، به این مواد پناه نبرید.قبل از آن که بحث راه‌های کنترل مصرف این مواد را شروع کنیم، ابتدا ببینید این مواد چه نقشی در زندگی شما بازی کرده و می‌کنند. آیا چون در محافل اجتماعی دچار اضطراب می‌شوید، دارو مصرف می‌کنید؟ آیا وقتی تنها هستید مضطرب و افسرده می‌شوید و به همین دلیل به مشروب یا داروهای آرام‌بخش پناه می‌برید؟ آیا بعد از یک روز سخت، الکل شما را «آرام می‌کند» و باعث می‌شود شب، راحت بخوابید؟ آیا غذا و هله هوله کمک می‌کنند کارهایی را که کسل کننده‌اند و انگیزه‌ای برای انجام آن‌ها ندارید، انجام دهید؟قبل از آن که تغییر را شروع کنید، دفترچه یادداشت کوچکی بخرید و در آن کار یا نقش این مواد را بنويسيد. در این دفترچه یادداشت، مشاهداتتان در مورد سوء مصرف را یادداشت خواهید کرد تا رفتارتان را عوض کنید و زندگی خود را بهبود بخشید. این دفترچه ابزاری می‌شود تا احساس ناامیدی و عصبانیت و سایر احساسات دردناک خود را اداره کنید. اما فعلاً آن را بخرید و در طول روز همراه داشته باشید. وقتی احساس کردید برای مثال دوست دارید سیگار بکشید یا مشروب بخورید، این نکات را در دفترچه بنویسید. تاریخ و ساعت را بنویسید. هرگونه رویداد بیرونی را که می‌تواند به هوستان ربط داشته باشد، مثل ایراد گرفتن سرپرست یا بگو مگو با همسر، را یادداشت کنید. اگر رویداد بیرونی مشخصی که ماشه‌ی هوس کردن را چکانده باشد پیدا نکردید، سراغ رویدادهای «درونی» بروید؛ مثل افکار یا نگرانی‌های‌تان پیش از آن که هوس کنید ماده‌ی مورد نظر را مصرف کنید. در این کتاب، عواملی را که ماشه‌ی هوس را می‌چکانند، «رویدادهای فعال‌کننده» می‌نامیم. رویداد فعال‌کننده که آن را با حرف «A» نشان می‌دهیم، با این موضوع که برای فرار از ناراحتی، هوس مصرف فلان ماده به سرتان می‌زند، رابطه دارد. خیلی مهم است که یاد بگیرید رویدادهای فعال‌کننده‌ای را که ماشه‌ی هوس‌های اعتیادآور را می‌چکانند، تشخیص دهید

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه