6- اعتیاد برای شما چه کار می‌کند (بخش دوم) | درمان هوشمندانه
15412
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15412,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge | toptheme,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

6- اعتیاد برای شما چه کار می‌کند (بخش دوم)

6- اعتیاد برای شما چه کار می‌کند (بخش دوم)

رویدادهای فعال‌کننده‌ای که ماشه‌ی هوس را می‌چکانند، بسیارند. برخی از آن‌ها رویدادهای فعال‌کننده «واقعی» هستند. برخی هم رویدادهای فعال‌کننده «خیالی» یا رویدادهای فعال‌کننده‌ی «درونی» یا «نشانه‌ای». در این جا چند نمونه از رویدادهای فعال‌کننده‌ی دفترچه یادداشت‌های مردم را آورده‌ایم. هر کدام، یک نوع رویداد فعال‌کننده را نشان می‌دهند.
مثال 1: رویداد فعال‌کننده‌ی واقعی: جین
تاریخ: ۵/۱۷ ، ساعت 4:30 بعدازظهر
بعدازظهر جمعه است و می‌خواهم مشروب بخورم و شنگول شوم. رویداد فعال‌کننده این است که برای امروز با کسی قرار ندارم و کاری برای انجام دادن ندارم. احساس تنهایی و افسردگی می‌کنم.
رویداد فعال‌کننده‌ی بالا، یک رویداد فعال‌کننده‌ی واقعی است چون جین در آن لحظه و مکان، با یک وضعیت واقعی مواجه است. واکنش هیجانی او به این موضوع که آن روز عصر قراری نداشت، احساس تنهایی و افسردگی بود.
رویداد فعال‌کننده‌ی بعدی، «خیالی» است چون در آن زمان، رویداد «ترسناکی» رخ نداده ولی باب تصور می‌کرده اتفاق خواهد افتاد.
مثال ۲: رویداد فعال‌کننده‌ی خیالی : باب
تاریخ: ۹/۲، ساعت ۱۰:۳۰ صبح
معاینه‌ی ماموگرافی زنم نشان می‌داد باید برای بررسی بیش‌تر مراجعه کند. به زنم گفته بودند یا یک کیست خوش‌خیم دارد یا یک تومور خطرناک. یک هفته طول می‌کشد تا بفهمیم کدام درست است. بدترین حالت را تجسم می‌کردم و معتقد بودم سرطان پستان دارد و چند وقت دیگر می‌میرد. خیلی اضطراب داشتم و از سر ناامیدی باید مشروب می‌خورم تا آرام شوم و از این احساس فرار کنم.
در این مثال باب به یک سناریوی خیالی، با اضطراب واکنش نشان می‌دهد. واقعیت این است که همسر باب با یک متخصص مشورت می‌کند تا بفهمد تشخیص دقیق کدام است و آیا سرطان پستان دارد یا نه. اما ماشه‌ی تمایلی باب به مشروب خوردن را این «رویداد خیالی» چکاند که همسرش سرطان دارد و تا چند وقت دیگر می‌میرد. باب به این سناریو، با اضطراب واکنش نشان می‌دهد و تصمیم می‌گیرد برای آرام شدن، مشروب بخورد. یکی دیگر از رویدادهای فعال‌کننده، «رویداد فعال‌کننده‌ی درونی» است. در این مورد، یاد یک رویداد ، ماشه‌ی مواد را می‌چکاند. در اینجا نمونه‌ای از این نوع رویداد فعال‌کننده را می‌خوانید.
مثال ۳: رویداد فعال‌کننده‌ی درونی: جیم
تاریخ: ۱۰/۲، ساعت ۳ بعدازظهر
بعدازظهر یک شنبه‌ی کسل‌کننده است. هوس می‌کنم مثل سایر شنبه‌ها یک کم علف بکشم. یاد شنبه‌های قبل افتادم. یاد شنبه‌های قبل، رویداد فعال‌کننده‌ی درونی است و ماشه‌ی هوس من را چکاند. عادت کرده‌ام در این مواقع علف بکشم و بعدازظهر شنبه را آرام و بی‌خیال بگذرانم.
آخرین نوع رویداد فعال‌کننده، «رویداد فعال‌کننده‌ی نشانه‌ای» است. در این مورد، یک نشانه‌ی بدنی ناخوشایند، ماشه‌ی مصرف دارو را می‌چکاند تا نشانه فروکش کند. سردرد، کمردرد، خستگی، بی‌خوابی یا علایم ترک، برخی از رویدادهای فعال‌کننده‌ی نشانه‌ای هستند که می‌توانند ماشه‌ی مصرف ماده‌ی اعتیادآور را بچکانند. در اینجا یک نمونه از رویدادهای فعال‌کننده‌ی نشانه‌ای را آورده‌ایم.
مثال 4: رویداد نشانه‌ای فعال‌کننده : مری
تاریخ: ۷/۶، ساعت ۸:۱۵ بعدازظهر
خیلی هوس کرده‌ام سیگاری بکشم چون سرم درد می‌کند. آرامش حشیش کشیدن، سردردم را از بین می‌برد. واقعاً دوست دارم «سیگاری» بکشم. بعد دوست دارم یک فنجان قهوه بخورم تا احساس خستگی حشیش کشیدن از تنم بیرون برود. آن وقت می‌توانم کاری را که باید انجام دهم، شروع کنم.
با این دفترچه یادداشت و نوشتن عواملی که ماشه‌ی تمایل و هوس مصرف مواد را می‌چکانند، به تدریج می‌فهمید چرا این مواد را مصرف می‌کنید. به عبارت دیگر می‌فهمید این مواد برای شما چه کار می‌کنند. البته گاهی اوقات یک ماده را در شرایط و زمان‌های مختلف و به دلايل متفاوت مصرف می‌کنید. ممکن است از نیکوتین برای کم کردن اضطراب و از الکل برای کم کردن افسردگی استفاده کنید. گاهی اوقات هم ممکن است ماریجوانا مصرف کنید ولی برای کنار آمدن با اضطراب یا بی‌حوصلگی ناشی از مصرف نکردن ماریجوانا به خاطر بی‌پولی، به آب‌جو پناه ببرید. وقتی با رویدادهای فعال‌کننده، اعم از واقعی، خیالی، درونی یا نشانه‌ای آشنا می‌شوید، بهتر می‌فهمید چرا این مواد را مصرف می‌کنید. با این دفترچه یادداشت می‌توانید به مشکلات روانی مرتبط با اعتیادتان پی ببرید. اطلاعات حاصل از ثبت رویدادهای فعال‌کننده کمک خواهد کرد با مهارت‌های کنار آمدن که در این کتاب کسب خواهید کرد، به جنگ آسیب‌پذیری‌ها و مشکلات بروید. این آگاهی روان‌شناختی و سعی و تعهد همراهش، جزء شروط لازم غلبه بر اعتیاد است. پس دفترچه یادداشت بخرید و آن را برای ثبت نکات، همراه داشته باشید.
راجع به خودتان به نکاتی پی خواهید برد که کمک خواهند کرد به مشکلات ناشی از وابستگی به مواد، هوشمندانه حمله کنید.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه