9- فرق باورهای معقول با باورهای نامعقول (بخش اول) | درمان هوشمندانه
15424
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15424,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge | toptheme,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

9- فرق باورهای معقول با باورهای نامعقول (بخش اول)

9- فرق باورهای معقول با باورهای نامعقول (بخش اول)

در فصل قبل گفتیم باور شما راجع به رویدادها است که در شما احساس اضطراب، افسردگی، شرم، عصبانیت، گناه و تأسف خوردن به حال خود ایجاد می‌کند. این در واقع مهم‌ترین نکته‌ی کتاب است چون اگر آن را بپذیرید، صاحب اختیار خواهید شد! اگرچه زندگی، دنیا و دیگران می‌توانند دردسر ساز، بی‌انصاف و … باشند ولی شما مسبب ناراحتی شدیدتان نیستید. این که چقدر ناراحت شوید و برای فرار از احساس بدبختی خود ساخته‌ی خویش، به اعتیاد پناه ببرید یا نه، به آنچه درباره‌ی مشکلات و موانع به خودتان می‌گویید بستگی دارد. همانطور که در فصل قبل گفتیم، زندگی طعمه‌هایی سر راه ما قرار می‌دهد ولی این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم آن طعمه و قلاب همراهش را بخوریم یا از آن فاصله بگیریم! روش‌ها و باورهای مطرح در این کتاب، نه تنها چگونگی نخوردن طعمه و ناراحت نکردن خود را یاد می‌دهند بلکه نشان می‌دهند چطور می‌توانیم خودمان را از قلاب «برهانیم» و تعادلمان را بازیابیم. مشروب و موادی از این قبیلی، درد و رنج انسان را به سرعت کم می‌کنند ولی راه و رسم رسیدگی درست به مشکلات و گرفتاری‌ها را یاد نمی‌دهند.

همان‌طور که گفتیم، در این کتاب برای ایجاد تغییر در خودتان از روش رفتار درمانی عقلانی هیجانی استفاده خواهید کرد. این روش را دکتر البرت الیس[1]، روان‌شناس بالینی مشهور، ابداع کرد. الیس به هزاران نفر یاد داد باورهای نامعقولشان در مورد گرفتاری‌ها، علت اصلی ناراحتی آن‌ها است. باورهای نامعقول، چهار نوع هستند:

  • توقع (باید به آنچه می‌خواهم برسم، برسم و به آنچه نمی‌خواهم برسم، نرسم)؛
  • افتضاح‌سازی (تبدیل مشکلات زندگی به چیزهای هولناک)؛
  • تحمل کم ناکامی (این فکر که نمی‌توانید مشکل را تحمل کنید)؛
  • تحقیر (بی‌ارزش کردن و تحقیر خودتان، مردم و شرایط زندگی).

اجازه دهید چند باور نامعقول رایج که ما را ناراحت می‌کنند و با مصرف دارو، سیگار و الکل سعی می‌کنیم ناراحتی حاصل از آن‌ها را کم کنیم، مثال بزنیم:

1.زندگی باید آسان و راحت باشد و نباید مشکلی پیش بیاید.

۲. وقتی مشکل پیدا می‌کنم، بدون آرام کردن خودم با سیگار، نمی‌توانم آن را تحمل کنم.

۳. در برابر مشکلات، به یک راه فرار سریع و آسان نیاز دارم.

۴. باید به چیزهایی که می‌خواهم برسم، برسم چون لیاقت آن‌ها را دارم! وقتی به چیزی که لیاقتش را دارم نمی‌رسم، افتضاح می‌شود.

۵. مردم باید آن طور که من می‌خواهم باشند. آن‌ها باید خوب، منصف، صادق، وفادار، مهربان و گرم باشند. اگر نباشند، افتضاح می‌شود.

۶. اعتیاد از من آدم بی‌ارزش و بی‌عرضه‌ای ساخته که نمی‌تواند به اندازه‌ی دیگران موفق باشد.

موارد فوق، شش نمونه از باورهای نامعقولی هستند که موجبات ناراحتی شما را فراهم می‌آورند و شما، برای مثال با مصرف مشروب یا آرام‌بخش، درصدد تسکین آن بر می‌آیید. این باورها در نگاه اول عادی به نظر می‌رسند چون بسیاری این باورها را دارند. اما نشان خواهیم داد که نادرست، غیرحقیقی، غیرمنطقی و در اکثر موارد با واقعیت ناسازوارند؛ همچنین مخرب و بنابراین نامعقول‌اند.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه